Kwaliteit en tevredenheid


De nadruk in de langdurige zorg verschuift van kwaliteit van zorg naar kwaliteit van leven. De tijd van de afhankelijke cliënt en de zorgverlener die wist wat de cliënt nodig had, is voorbij. De langdurige zorg draait nu om zelfsturing en eigen regie. Dat houdt ook in dat u het uiteindelijk bent die bepaalt wat goede zorg is.

Tevredenheid

Cliënttevredenheid is een belangrijk meetinstrument. En terecht. Allévo zegt niet voor niets tegen haar cliënten ‘uiteindelijk bent u het die bepaalt wat goede zorg is.’Allévo brengt de cliënttevredenheid op dit moment in beeld op basis van 7 specifieke vragen die tijdens elke zorgplan bespreking worden gesteld. De uitkomsten worden onder andere gebruikt door de cliëntenraad om mee te denken over het beleid van Allévo.

In 2024 is het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek onder cliënten van de wijkverpleging weer uitgevoerd (PREM). De cliënten geven Allévo gemiddeld als rapportcijfer een 8.7! Voor meer informatie, bekijk hier de factsheet.

ISO-keurmerk

Het ISO-keurmerk biedt een basisgarantie voor kwaliteit. Allévo heeft het werk zodanig georganiseerd, dat aan alle voorwaarden is voldaan om optimale zorg te kunnen leveren. Het perspectief van de cliënt is daarbij altijd het uitgangspunt. Allévo is in het bezit van het ISO 9001: 2015 certificaat. Het ISO-keurmerk maakt zichtbaar dat het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de normen die ISO 9001-2015 stelt. De norm ISO 9001-2015 wordt door een onafhankelijke certificatie-instelling getoetst.

Generiek kompas

Kwaliteit van zorg is een centraal thema in alles wat Allévo doet. Voor Allévo betekent kwaliteit:

  • Zorg en welzijn die doeltreffend, veilig en afgestemd zijn op de persoonlijke situatie van de cliënt/bewoner.
  • Voortdurend werken aan verbetering van onze dienstverlening.
  • Zorg en welzijn die gericht zijn op wat de cliënt/bewoner écht nodig heeft (cliënt/bewoner heeft dus ook de regie).
  • Een open en transparante manier van werken.

Kwaliteit is persoonlijk. Wat goede zorg en welzijn is, verschilt per cliënt/bewoner. Daarom zoeken onze collega’s altijd het gesprek met cliënten, bewoners en hun naasten. Samen bespreken we verwachtingen, wensen en mogelijkheden. Deze dialoog is voor ons de basis van dynamische kwaliteit.

Het kwaliteitsbeeld laat zien hoe Allévo in 2024 heeft gewerkt aan betere zorg, welzijn en ondersteuning voor onze cliënten en bewoners. Het is een terugblik op de belangrijkste zaken die in 2024 bereikt zijn, maar ook een moment om vooruit te kijken naar 2025. Door steeds in deze beweging te blijven, zorgen de collega’s ervoor dat ze kunnen blijven inspelen op de veranderende behoeften van onze cliënten en bewoners, elkaar en partners in de zorg. Samen bouwen we daarmee aan zorg waar iedereen trots op kan zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen over dit bericht, dan kunt u terecht bij de afdeling communicatie van Allévo via, communicatie@allevo.nl of tel. 088 110 2800.